Zpět
22.03.2021, Renata Mojžíšová

Oživení online výuky

Většinu letošního školního roku tráví naši žáci distanční výukou. Je to náročné pro všechny - pro děti, žáky, rodiče i učitele. A tak se snažíme výuku alespoň trochu ozvláštnit.

Učitelé tělocviku pravidelně zveřejňují velmi zajímavé výzvy a hry nejen pro naše žáky, ale pro širokou veřejnost. V rámci některých předmětů si žáci mohli vyzkoušet únikové hry nebo natočit vlastní video.

Velmi zajímavou aktivitou, kterou nabízí Skupina ČEZ, je elektrizující hodina fyziky v jaderné elektrárně Dukovany. Této hodiny se v minulých týdnech účastnili žáci 3.B a osmých ročníků. Lektorka byla velmi milá, ochotná a vstřícná, trpělivě odpovídala na dotazy žáků. V úvodu žáky seznámila s energetikou a výrobou elektrické energie obecně, uvedla jednotlivé typy elektráren, přiblížila jejich výhody a nevýhody. Poté je pozvala na virtuální prohlídku jaderné elektrárny Dukovany. Přiblížila její polohu a rozlohu, seznámila žáky s jednotlivými součástmi, popsala jejich funkci, nezapomněla ani na otázky bezpečnosti provozu takové elektrárny. Žáci tak měli možnost vidět zblízka jaderný reaktor, turbínu, parogenerátor, chladicí věž. Součástí popisu každého prvku elektrárny bylo také vhodné přirovnání, které žákům pomohlo s představou a lepším pochopením výkladu (např. že se elektrárna rozkládá na ploše 178 fotbalových hřišť nebo že jeden uranový váleček o velikosti zhruba 1x1 cm v sobě obsahuje tolik energie, kolik by stačilo automobilu k tomu, aby objelo celou Zemi kolem dokola). Mimo jiné se žáci také dozvěděli o tom, odkud se k nám jaderné palivo uran dováží (z Ruska), jak probíhá štěpná reakce, jak se ukládá radioaktivní odpad nebo třeba odkud se bere voda používaná v jaderné elektrárně. Byli také upozorněni na nutnost šetření energiemi. Svůj výklad paní lektorka prokládala dotazy přiměřenými věku a znalostem žáků, ponechala také dostatečný prostor pro jejich případné dotazy. Na závěr si žáci mohli ověřit své získané znalosti a zasoutěžit si - někteří se nyní mohou těšit na zaslání dárečků. 

V březnu také proběhla tradiční přednáška pro dívky 7. ročníku, která byla zaměřena na dospívání a s nimi související změny. Přestože přednáška proběhla v online prostředí, byla pro žákyně přínosná, zajímavá a interaktivní a zodpověděla jim mnohé otázky spojené s dospíváním.

Je dobře, že i v dnešní náročné době můžeme najít cestu, jak udělat výuku zajímavější. Chystáme ještě další aktivity, ale nejvíce se těšíme, až se zase všichni potkáme v lavicích.